درکسب و کار عکاسی هر کسی اشتباه می‌کند. خصوصاً کسانی که در ابتدای توسعه کسب و کار خود هستند احتمالاً بسیار بیشتر از دیگران مرتکب اشتباه می‌شوند. بسیاری از این اشتباهات آن‌قدر ساده‌اند که وقتی پس از سال‌ها به عقب برمی‌گردید و به آن‌ها فکر می‌کنید تعجب می‌کنید که چطور مرتکب آن‌ها شدید. اما در هر حال همین اشتباهات شغل عکاسی هم بخشی از روند کار شما خواهند بود. مهم این است که بتوانید با یادگیری از همکاران و دوستانی که پیش از شما این راه طولانی را طی کرده‌اند، آن‌ها را به حداقل برسانید. البته هدف من اشتباهاتی است که در حیطه کسب و کار شما اتفاق می‌افتد و ابداً منظور مسائل تکنیکی و فنی عکاسی نیست. برای آشنایی با عکاسی محصول با ما همراه باشید
معایب و مزایای شغل عکاسی
هر فردی که عکاسی می‌کند، تعریف متفاوتی از این کار دارد. به طور کلی، عکاس شخصی است که مهارت عکس گرفتن با دوربین را داشته باشد و ممکن است این کار به صورت حرفه‌ای انجام شود و یا آماتور.

عکاسان حرفه‌ای این کار را بیشتر برای کسب درآمد انجام می‌دهند و عکاسان آماتور بیشتر به دنبال ثبت لحظات زیبا و خاطرات زندگی روزمره هستند. عکاس‌ها بیشتر به صورت آزاد کار می‌کنند و مشتریان مختلف، آنها را برای پروژه‌های متفاوت استخدام می‌کنند.
صرف نظر از قصد و هدفی که از انجام کار عکاسی در ذهن دارید، اول باید با معایب و مزایای شغل عکاسی آشنا شوید که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم.

مزایای شغل عکاسی
عکاس‌ها اطلاعات فنی را با حس هنری ترکیب می‌کنند تا رویدادها را به صورت آنی ثبت کرده یا با استفاده از تصاویر، داستان سرایی کنند. استفاده از تجهیزات مناسب مثل دوربین عکاسی نیکون یا دوربین عکاسی نیکون هم در راستای رسیدن به این هدف، ‌به آنها کمک می‌کند. بعضی از عکاس‌ها برای این کار پول می‌گیرند و برای بعضی دیگر، حتی هزینه سفر هم پرداخت می‌شود. بررسی معایب و مزایای شغل عکاسی را با مروری بر مزایای این شغل شروع می‌کنیم؛ از جمله:

امکان تنظیم ساعات کاری و انعطاف پذیری شغلی
بیشتر عکاس‌ها کار کردن به صورت فریلنسری یا همان عکاسی آزاد را به همکاری با شرکت‌ها ترجیح می‌دهند. در نتیجه می‌توانند پروژه‌های دلخواه و تعداد ساعات کار در روز را انتخاب کنند.

برای خیلی از افرادی که از ۹ صبح تا ۵ عصر کار می‌کنند، پیدا کردن وقت آزاد برای وقت گذراندن با خانواده و دوستان تقریبا غیرممکن است. شغل عکاسی شما را از چنین محدودیت‌هایی رها می‌کند.

شما می‌توانید پس از بررسی معایب و مزایای شغل عکاسی و انتخاب این حرفه به عنوان منبع درآمد اصلی، نوع پروژه‌های دلخواه‌تان را انتخاب کنید. مثلا شاید به عکاسی از مجالس عروسی علاقه‌ای نداشته باشید، اما عاشق عکاسی از حیات وحش باشید. می‌توانید پروژه‌ها را بر اساس علایق‌تان انتخاب کنید. همچنین به گفته بعضی از عکاسان آزاد یکی از مزایای این شغل این است که نیازی به پیروی از دستورات دیگران ندارید.
دستمزد گرفتن برای سفر
گاهی اوقات ممکن است مشتری شما، هزینه سفر برای عکاسی را پرداخت کند و موفق به دیدن مکان‌هایی شوید که همیشه آرزوی دیدن آنها را داشته‌اید. اگر برای وبلاگ دیگران محتوا تولید می‌کنید هم ممکن است هزینه‌های سفر شما را پرداخت کنند تا برای آنها عکاسی کنید. البته، هزینه خرید دوربین عکاسی یا خرید دوربین فیلم برداری بر عهده خود شماست.

همچنین وقتی با یک رسانه کار می‌کنید، ممکن است امکانات زیادی برای مسافرت در اختیار شما قرار بگیرد یا پس از انجام کار، همه هزینه‌های سفر به شما برگردانده شود.
تنوع شغلی
این موضوع بستگی به نوع عکاسی دارد. اما بعید است که از یک سوژه چندین بار به یک شکل عکاسی کنید. ممکن است یک روز عکاس مجلس و مهمانی عروسی باشید و روز بعد عکاسی جت اسکی را انجام دهید.

تنوع بی‌شمار سوژه‌ها، صحنه‌ها و مکان‌هایی که می‌توانید در آنها عکاسی کنید، باعث می‌شود که هیچ وقت احساس خستگی نکنید و این کار نه تنها برای شما تکراری و خسته‌کننده نمی‌شود، بلکه بسیار لذت‌بخش خواهد بود.

کسب درآمد با خلاقیت در کاری که به آن علاقه دارید
در صورت اثبات مهارت و خلاقیت‌تان، می‌توانید با عکاسی هزینه‌های زندگی خودتان تامین کنید. طبق آمار سایت Salary.com در سال 2022 میانگین درآمد عکاسان 67204 دلار بوده است. این درآمد برای عکاسان سطح 2 تخمین زده شده که رویدادهای مختلف را با عکاسی و ضبط ویدیو ثبت می‌کنند. ممکن است در این رویدادها افراد در حال شادی، غذا خوردن، رقص، شنا کردن و هر فعالیت دیگری باشند.

در این شغل شما از سوژه‌های مختلف (مثل انسان‌ها، حیوانات یا ساختمان‌ها و منازل) عکاسی می‌کنید و کافی‌است برای ثبت این لحظات از وجود تعادل مناسب رنگ و نورپردازی مطمئن شوید.

می‌توانید این عکس‌ها را طوری مرتب و سازماندهی کنید که بازگوکننده یک داستان الهام‌بخش و قابل باور باشند. اگر کار عکاسی و تولید ویدیو را با هم انجام دهید و پورتفولیوی خودتان را پربارتر کنید، شاید بتوانید درآمد بهتری به دست آورید.
نکته مهم بعدی، علاقه به شغل عکاسی است. اگر به این حرفه علاقه داشته باشید، قطعا از آن لذت می‌برید و هیچ شغل دیگری شما را راضی نخواهد کرد.

شنبه 9 تیر 1403
بؤلوملر :