داشتن دندان‌ های صاف و منظم ضمن اینکه لبخند شما را زیباتر می کند، برای سلامت و سهولت در جویدن غذا نیز مفید و موثر است. یکی از اقدامات شایعی که در این راستا انجام می شود، ارتودنسی دندان است. بهتر است که در سنین کم برای درمان ناهنجاری های دندان اقدام کرد؛ اما در بزرگسالی نیز امکان درمان ارتودنسی وجود دارد. ما در این مطلب برایتان توضیحات کاملی درباره ارتودنسی و انواع آن ارائه می‌ دهیم. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد هزینه ارتودنسی و درمان ریشه در مشهد   میتوانید به سایت دندانپزشکی درسا مراجعه کنید.
عوارض انجام‌ندادن ارتودنسی
ارتودنسی دندان اقدامی است که برای رفع ناهنجاری ‌های فک و دندان انجام می ‌شود. چنانچه دندان‌های شخص نیازمند ارتودنسی باشند اما نسبت به این مسئله بی‌توجهی کنند عواقبی را برایشان به همراه خواهد داشت. در این راستا می‌ توانیم به سردرد مشکلات TMJ، احساس درد در ناحیه گردن و شانه، دشوار بودن جویدن غذا و سایر موارد مشابه اشاره کرد. موارد زیر از جمله شایع ترین مشکلاتی هستند که به ارتودنسی دندان نیاز دارند:

اوربایت
آندربایت
کراس بایت
اورجت
اپن بایت
Misplaced midline
Spacing
Crowding
انواع ارتودنسی دندان
با توجه‌ به اینکه شخص در چه رده سنی قرار دارد و وضعیت دندان و فک او چگونه است، می ‌توان از درمان های متفاوتی استفاده کرد. دو مدل ارتودنسی که معمولا ارائه می ‌شود ثابت و متحرک هستند که یک از آن‌ ها نیز انواع مختلفی دارند.

در ارتودنسی ثابت شاهد براکت ‌هایی هستیم که به دندان ‌ها می ‌چسبند و با سیم به یکدیگر متصل شده‌اند که شامل مدل‌ های بریس فلزی، سرامیکی، دیمون و لینگوال است. تفاوت آن‌ ها در نحوه تنظیم و اتصال گیره‌ها، جایگاه قرارگیری در دهان، رنگ و جنس و کاربرد است.

ارتودنسی متحرک نوع دیگری از ارتودنسی است که فرد می‌تواند آن را از دهان خارج کند و انواع مختلفی دارد که شامل ارتودنسی فانکشنال، نامرئی، پلاک نگهدارنده هالی و زد اسپرینگ است. هر وقت که تمایل داشته باشید می توانید ارتودنسی متحرک را از دهان خارج کنید. لازم به ذکر است که تنوع مدل‌ های ارتودنسی بسیار بالا است و ارتودنتیست متبحر تشخیص می دهد که از کدام روش برای اصلاح فرم دندان های شما استفاده کند. موارد زیر شایع‌ ترین مدل‌های ارتودنسی هستند:

ارتودنسی ثابت
ارتودنسی متحرک
ارتودنسی نامرئی
ارتودنسی دیمون
ارتودنسی لینگوال
ارتودنسی سرامیکی

شنبه 13 مرداد 1403
بؤلوملر :