پلاک یک لایه نازک متشکل از ذرات و باکتری است که روی سطح دندان ایجاد می شود و اگر آن را با مسواک تمیز نکنید سفت شده و به پلاک دندانی تبدیل می شود. پلاک و پلاک باعث عفونت لثه و پوسیدگی دندان و همچنین تغییر رنگ و زرد شدن دندان ها می شود.

چند بار در روز مسواک بزنیم؟

شما باید دندان های خود را شب ها قبل از خواب مسواک بزنید و همچنین باید حداقل یک بار در روز مسواک بزنید. مسواک زدن هر بار باید دو دقیقه طول بکشد.


مسواک برقی بهتر است یا مسواک معمولی؟

فرقی نمی کند از مسواک برقی برای تمیز کردن دندان های خود استفاده کنید یا از مسواک دستی. هر دو برای تمیز کردن دندان خوب هستند، نکته مهم تمیز کردن تمام سطوح دندان و استفاده از خمیر دندان حاوی فلوراید است. که باعث می شود در آینده به ایمپلنت دندان نیاز پیدا نکنید.

برخی افراد استفاده از مسواک برقی را راحت تر می دانند، بنابراین انتخاب مسواک برقی یا معمولی به عهده شماست.

کدام مسواک را انتخاب کنم؟

مسواک با سر کوچک و پرزهای متراکم برای اکثر بزرگسالان مناسب است. بهتر است موهای برس در زوایای مختلف باشد و ترکیبی از موهای بلند و کوتاه باشد. توجه داشته باشید که بیشتر افراد باید از مسواک نرم استفاده کنند. موهای مسواک باید به راحتی خم شوند تا بتوانند زیر لثه ها و گوشه های دیگر را تمیز کنند.

اگر از مسواک برقی استفاده می کنید، مسواک با سر چرخان یا لرزان ممکن است برای شما بهتر باشد. اما مهمتر از آن، تمام دندان ها باید حداقل دو بار در روز به طور کامل تمیز شوند.

چرا نباید مسواک سفت بخریم؟

مسواک نرم بهتر از مسواک سخت دندان ها را تمیز می کند زیرا موهای آن به راحتی خم می شوند و به گوشه های مختلف دندان ها و زیر لثه ها می رسند.

علاوه بر این مسواک سفت باعث ساییدگی دندان و لثه می شود. در نتیجه مینای دندان به تدریج از بین می رود و لثه ها ملتهب می شوند. به یاد داشته باشید که پلاک یک لایه بسیار نرم است و نیازی به آسیاب سخت ندارد.

چه زمانی مسواک خود را عوض کنیم؟

وقت آن است که مسواک خود را عوض کنید

انتخاب یک مسواک خوب برای تمیز کردن دندان ها مهم است، اما موضوع مهم دیگر تعویض به موقع مسواک است. هنگامی که موهای مسواک تغییر شکل می دهند و فرسوده می شوند (احتمالاً با خم شدن یا تغییر رنگ می توانید متوجه شوید)، دیگر نمی توانند دندان ها را به خوبی تمیز کنند. به طور کلی، یک مسواک باید هر سه تا چهار ماه یکبار تعویض شود.

مطمئن شوید که مسواک را همیشه در جایی که در معرض جریان هوا است بگذارید و خشک کنید تا از رشد قارچ و باکتری روی آن جلوگیری کنید.

کدام خمیر دندان بهتر است؟

هنگام انتخاب خمیر دندان، فلوراید مهم است. برچسب خمیردندان را بخوانید تا بفهمید چه مقدار فلوراید دارد.

 بزرگسالان باید از خمیر دندان حاوی حداقل 1350 قسمت در میلیون (ppm) فلوراید استفاده کنند.
 کودکان نباید از خمیر دندان کودکان استفاده کنند. همه کودکان می توانند از خمیردندان خانوادگی استفاده کنند به شرطی که حاوی فلوراید 1350 تا 1500 ppm نباشد. کودکان زیر شش سال که پوسیدگی ندارند می توانند از خمیر دندان کودکان استفاده کنند، اما ابتدا مطمئن شوید که میزان فلوراید آن حداقل 1000 ppm باشد.
 برای کودکان زیر سه سال، فقط باید یک دانه خمیر دندان به اندازه برنج روی مسواک قرار دهید. اندازه خمیر دندان کودکان سه تا شش ساله به اندازه یک نخود سبز است. مراقب باشید کودک خمیر دندان را قورت ندهد و همه آن را بیرون نریزد.

در صورت لزوم، دندانپزشک ممکن است استفاده از خمیردندان با غلظت بالاتر فلوراید را توصیه کند.

چگونه مسواک بزنیم؟

روش صحیح مسواک زدن به اندازه دفعات مسواک زدن مهم است. باید مطمئن شوید که تمام سطوح دندان ها را به طور کامل تمیز کرده اید. شما باید حداقل دو دقیقه را صرف مسواک زدن کنید. سطوح داخلی و خارجی و سطح جویدنی دندان ها را فراموش نکنید.

روش صحیح مسواک زدن

مراحل زیر نحوه صحیح مسواک زدن دندان ها را توضیح می دهد:

 مسواک را با کمی آب مرطوب کنید تا نرم تر شود. به اندازه یک نخود خمیر دندان را روی مسواک بمالید.
 مسواک را با زاویه 45 درجه در مرز لثه و دندان قرار دهید و به آرامی دندان ها را از لثه تا لبه دندان ها با حرکت جارویی یا چرخشی مسواک مسواک بزنید.
 برای مسواک زدن نظمی در نظر بگیرید تا فراموش نکنید کدام دندان ها را مسواک زده اید. به عنوان مثال از دندان های جلو به دندان های عقب بروید و سپس به سمت راست بروید یا هر ردیف دیگری را که می خواهید انتخاب کنید.
 ابتدا سطح خارجی دندان ها را تمیز کنید. پس از تمیز کردن تمام دندان ها، سطح داخلی دندان ها را تمیز کرده و در نهایت سطح جویدنی دندان ها را تمیز کنید.
 زبان خود را با مسواک مسواک بزنید تا ذرات و باکتری های چسبیده به آن پاک شوند.
 باقیمانده خمیر دندان، بزاق و بزاق دهان را دور بریزید.
 بعد از چند دقیقه

یکشنبه 6 خرداد 1403
بؤلوملر :