اگر چه به نظر می رسد که روش ازدواج با یک شهروند ترک، کم هزینه ترین و ساده ترین راهکار اخذ پاسپورت ترکیه است؛ اما با شناخت شرایط و قوانین ازدواج در ترکیه و لزوم ادامه دار بودن ازدواج، احتمالا نظر شما در این خصوص تغییر پیدا خواهد کرد.

در ادامه با تکینکوگروپ همراه باشید.

شرایط و قوانین ازدواج در ترکیه

این شرایط و قوانین که برای امر ازدواج در ترکیه در نظر گرفته و تدوین شده اند، برای زوج هایی با تابعیت های یکسان و مختلف، تا حدودی متفاوت خواهند بود و لازم است که پیش از اقدام به ازدواج، این موارد را در نظر داشته و مطابق با آن ها روال مناسب را در پیش بگیرید. شناخت این قوانین باعث خواهد شد تا انجام امور مربوط به ازدواج کوتاه تر شده و با سهولت بیشتری این امر مقدس به انجام برسد.

ازدواج بین یک شهروند ترک و فرد غیرترک

این مدل از ازدواج در صورتی است که یکی از طرفین ازدواج شهروند ترکیه بوده و دیگری تابعیت خارجی داشته باشد. در این حالت لازم است که ازدواج بین این دو شخص از طریق یک مقام ترکیه، به انجام برسد. برای این منظور کافی است که مدارک لازم از سوی کشوری که شهروند غیرترک تابعیت آن را دارد، بابت صلاحیت ازدواج ارائه شده و باقی مراحل ازدواج طبق قانون ترکیه، پیش برود. شخص غیرترک می تواند مجوز ازدواج خود را از سفارت کشورش در ترکیه، دریافت کرده و به این شکل مراحل ازدواج کوتاه تر و ساده تر شود.

ازدواج بین دو ملیت مختلف خارجی

در این الگوی ازدواج، هیچ یک از طرفین دارای تابعیت و شهروندی ترکیه نیستند؛ اما به هر دلیلی می خواهند ازدواج آن ها در کشور ترکیه اتفاق بیفتد. در این حالت نیز باید ازدواج آن ها به وسیله یک مقام ترکیه به انجام برسد. به این منظور لازم است که هر یک از طرفین ازدواج، مدارک لازم را از مقامات مربوط کشور خود تهیه نمایند. این مدارک مربوط به تائید صلاحیت ازدواج اتباع خارجی از سوی کنسولگری کشور آن ها در خاک ترکیه می باشد.

ازدواج دو فرد با ملیت یکسان

در نهایت اگر هر دو سمت ازدواج، دارای تابعیت یکسان غیرترک باشند، کافی است که ازدواج آن ها در کنسولگری کشورشان در خاک ترکیه انجام شده یا با دریافت مجوز ازدواج و ارائه مدارک صلاحیت، عقد و ازدواج آن ها توسط یکی از مقامات رسمی کشور ترکیه به انجام برسد.

شرایط اولیه ازدواج در کشور ترکیه

در کشور ترکیه نیز مانند بسیاری دیگر از کشورهای جهان، شرایطی برای ازدواج دو طرف برقرار است که پس از احراز آن ها، عقد جاری خواهد شد.

دارا بودن حداقل سن ۱۸ سال

ازدواج برای زیر ۱۸ ساله ها در ترکیه ممنوع است و یکی از شروع ازدواج، داشتن حداقل سن ۱۸ سال تمام؛ اعلام شده است. این موضوع مخالفت با کودک همسری در مجامع جهانی نیز بسیار مطرح شده و کشور ترکیه نیز به آن پایبندی خود را نشان داده است. ازدواج افراد زیر ۱۸ سال سن، به عنوان پدیده ناخوشایند کودک همسری در کشورهای مختلف جهان مطرح بوده و شرایط و قوانین ازدواج در ترکیه به شدت با این موضوع مخالفت کرده است.

اثبات داشتن توانایی ازدواج

لازم است که افراد دارای توانایی لازم برای تصمیم گیری جهت ازدواج بوده و از سطح عقلی و روانی برخوردار باشند. از این جهت افرادی که دارای بیماری های روحی و روانی جدی بوده و تصمیم گیری ایشان را تحت تاثیر قرار می دهد، مجاز به ازدواج در ترکیه نخواهند بود.

عدم امکان ازدواج با اقوام نزدیک

تمامی ادیان و اخلاقیات جهان، ازدواج با نزدیکان و محارم را منع کرده اند و کشور ترکیه نیز از همین قانون جهانی پیروی می کند. به این ترتیب، ازدواج بین افراد خانواده نزدیک از جمله خواهر و برادر، عمو و عمه، خاله و دایی و مانند آن ها، ممنوع اعلام شده است.

عدم مجوز تعدد ازواج

در کشور ترکیه تعدد ازدواج ممنوع بوده و به عنوان یک جرم قابلیت پیگرد قانونی دارد. به این شکل در صورتی که یکی از طرفین، پیشتر ازدواج کرده باشند، باید حتما قرارداد فسخ ازدواج قبلی خود و مجرد بودن فعلی شان را ارائه دهند. لازم به ذکر است که قانون مزبور در خصوص اتباع بیگانه و همین طور پناهندگان به این کشور نیز برای ازدواج در ترکیه صادق خواهد بود. به این معنی که اگر یک فرد غیرترکی دارای همسر، قصد ازدواج مجدد در کشور ترکیه را داشته باشد، چنین چیزی برای وی امکان پذیر نخواهد بود و در صورت انجام آن، مجرم شناخته می شود.

مدت انتظار زنان ازدواج کرده

در صورتی که زن متقاضی ازدواج، پیشتر ازدواجی کرده باشد، باید حتما تا ۳۰۰ روز پس از فسخ ازدواج سابق خود، دوره انتظار را طی کرده و سپس برای ازدواج مجدد اقدام کند. البته در صورتی که زن گزارش پزشکی مبتنی بر عدم بارداری خود را ارائه دهد، می تواند زودتر از این دوره ۳۰۰ روزه، برای ازدواج اقدام کند.

اگر مایلید ادامه مطلب را بخوانید کلیک کنید

پنجشنبه 28 بهمن 1400
بؤلوملر :